Tuesday, May 31

The Others Hiking: Air Terjun Sg. Gabai

Berkelah ke Air Terjun Sg Gabai

Kami berehat seketika dengan mereleasekan tension ke tempat perkelahan terkenal di Selangor, iaitu Air Terjun Sg. Gabai, Hulu Langat.
Lokasinya adalah sehala dengan laluan ke Sg. Congkak, satu destinasi menarik juga di selangor, cuma kelebihannya ialah air terjunnya.














Kami bertolak selepas subuh, kami mengikuti jalan lama ke hulu langat. Suasana ketika waktu subuh sangat indah ketika berada di situ.
Kami sampai ke simpang Sg Gabai pada pukul 7 pagi dan kami bersarapan di sebuah kedai nasi lemak dan roti canai di tepi jalan di situ.














Selesai bersarapan kami bergerak ke pintu masuk Sg Gabai. walaupun tersesat 2,3 kali tetapi kami berjaya juga sampai. Namun pintu hanya dibuka pada pukul 8.30 pagi. Jadi kami terpaksa menunggu seketika.

Program kami terencat seketika di pintu masuk ke Sg Gabai dek kerana kelakuan dan layanan penjaga / pekerja di situ sangat tidak mesra.
Kami hanya menanyakan waktu pintu dibuka tetapi dibalas dgn nada keras. Itu tidak mengapa lagi, sewaktu kami bergerak masuk, mereka mengenakan bayaran RM1 untuk setiap seorang.
Belum sempat kami menanyakan apa-apa kami telah ditempelak oleh Pakcik yg bekerja di situ.
Ikuti perbualan kami,

Pakcik: "Seorang RM1, ada bawa kamera tak? kalau ada satu kamera kena bayar RM5, kalau nak masuk, masuk kalau taknak pergi sg.congkak tak kena bayar apa-apa!" Dalam nada keras.

Kami: "Baiklah, tapi kenapa kena bayar RM5 untuk kamera?"

Pakcik: "memang undang-undang dia begitu, kalau taknak bayar, nanti sampai di atas kalau kami jumpa kami rampas. lepas itu kami hantar ke balai, nak ambil, ambil disitu!"

Kami: "Tapi takde tulis pun arahan itu, dulu kami pergi tak kena bayar pun.."

Pakcik: "Kamera mmg di caj rm5, kalau taknak bayar, pergi sg congkak percuma..nak masuk ke tak nak ni?"

kami: "kami tanya je sebab takde pun arahan yg kami nampak.."

Pakcik; "ini arahan JKKK, kalau tak percaya pergi periksa kat balai polis"

Kami pun bayar dan dengan perasaan tidak puas hati lalu kami pun jalan.

Kami tidak kisah dengan soal bayaran, tetapi berkecil hati dengan layanan pakcik tu, kenapa perlunya tengking-menengking? 
layanan yang langsung tak berbahasa, memalukan bangsa...
kami boleh argue kalau kami mahu tapi cuma kami malas kerana jika hendak caj sekalipun, 
letaklah papan tanda yg mempunyai arahan berikut. Kami pun manalah tahu yg kawasan tu sudah diselia oleh JKKK. Sudah pula begitu, kami mengomel bertanyakan tujuan bayaran itu, kami faham bayaran itu untuk kos penyelenggaraan kawasan rekreasi tersebut tetapi takkan nak buat papan tanda pun sampai guna beribu-ribu. Klise.

Sudah pula tu, kami pergi ke tandas untuk menukar pakaian. 
Hmm.. tak mahu cakaplah, kamu pergi sendiri dan tengok. Tak layak dipanggil tandas rasanya. 
Tapi itu sahajalah tandas yg ada dan yg elok sikit. Kalau tandas di atas pula lagilah, rumah hantu pun tak seram macam tu. Kasihan org perempuan, yg mana hendak mandi dan tukar baju ke sebelum balik mmg tak selesa, kerana pintu tandas tidak bertutup, jadi dari luar mmg boleh nampak mereka masuk ke dalam bilik-bilik kecil untuk mandi dan mereka juga terpaksa menggantung pakaian termasuk pakaian kecil di atas pintu sahaja.

Bagus kerja anda

Lihatlah sendiri kemudahannya yg 'sangat cantik'





















Baiklah, cukuplah dulu untuk kisah ngeri kami, kami sambung dengan kisah perkelahan kami.

Kami naik ke kawasan atas di tempat yg ada gelongsor batu dan menyiapkan kawasan rehat dan tempat masak. Seronok juga mandi-manda dan berkelah, makan burger, hot dog dan banyak lagi aktiviti kami buat.

Kami pulang sekitar tengahari dan kawasan tu makin ramai di kunjung org, mujurlah kami org pertama yang sampai.

Inilah sedikit sedutan gambar kami.



Dengan air yg dingin dan cuaca yg elok, mmg sgt sesuai untuk bermandi-manda dan menikmati suasana hijau yg menyenangkan. Tak ketinggalan mencuba gelongsor batu disitu tapi hati-hati anda mungkin boleh tercedara seperti bengkak di siku dan jika seronok menggunakannya, silalah beratur. Janganlah lepas anda, anda lagi, asyik anda sahaja, habis tu pengguna lain tengok sahaja ke?
Dan kalau bernasib baik, anda mungkin dapat berjumpa dengan kumpulan K-POP malaysia.












Dan jika ingin ke tandas, lebih mencabar. Anda akan terpaksa melalui jalan-jalan ini untuk ke tandas.


Dan inilah dia keindahan dan panorama dari Air terjun Sg. Gabai





dan ini pula adalah model-model sambilan yang kami jumpa di situ...



12 komen:

k-pop malaysia x ley blah..haha.

pak cik tu ada masalah rumah tangga kot..

kkdg tfikir juga, kemana caj RM1 disalurkan? adakah utk byr upah "pintu masuk"? sedangkan kemudahan yg sedia ada tidak di selenggarakan dengan baik??..

dan utk caj RM5 utk bawa masuk camera pula, saya cadangkan ambil shj sebarang gmbr disitu.. kemudian, post shj apa yg baik dan buruk keadaan di sana. biar pembaca menilai nya sendiri keadaan sebenar..

erkk..seteruk ini ker? baru jer plan nk poie.. tekala la jawabnye..wuwuwu

abk je gmbr pak cik yg poyo tu lps tu g kt balai cuba tye kt balai polis "de x cas RM5utk bwk kamera"....biar kasi terangkat sikit org tua tu..

http://beritamurnivip99.blogspot.com/2017/11/diabetesi-boleh-makan-buah-asal.html
http://beritamurnivip99.blogspot.com/2017/11/14-11-1985-letusan-gunung-nevando-del.html
http://beritamurnivip99.blogspot.com/2017/11/video-detik-detik-menegangkan-gempa-73.html
http://beritamurnivip99.blogspot.com/2017/11/btn-gandeng-pemkab-hember-bangun.html
Tunggu Apa Lagi Guyss..
Let's Join With Us At Dominovip.com ^^
Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami :
- BBM : D8809B07 / 2B8EC0D2
- Skype : Vip_Domino
- WHATSAPP : +62813-2938-6562
- LINE : DOMINO1945.COM
- No Hp : +855-8173-4523


في مجال التنظيف نحن نبحث عن الخبرة وعن عنصر الأمان خاصة في هذا المجال وهذا ما تقدمه شركة النور الدولية فالشركة تحرص بشكل كبير علي سلامه وصحة عملائها الكرام لذا تختار فريق عمل جاد وخبرة في هذا المجال ليقدم أفضل خدمه ففريق عملها مدرب علي اعلي مستوي كما انه يخضع وبشكل دوري علي دورات تدريبيه تقدمها الشركة ليواكب التطور التكنولوجي في مجال الخدمات وخاصة التنظيف كما انه لديه القدرة في القيام بكافة أنواع التنظيف وتستخدم الشركة مواد ومنظفات معلومة المصدر وآمنة تماما علي صحة أفراد الأسرة كما أن الشركة تستخدم أفضل الاجهزه المتطورة وتقدم الشركة أسعارا خاصة لكل عملائها الكرام.
شركة نظافة بمكة
شركة تنظيف بالبخار بمكة
شركة تنظيف بمكة
شركة تنظيف مكيفات بمكة
شركة تنظيف دكت المكيفات بمكة
شركة تنظيف مسابح بمكة
مع ارتفاع درجات الحرارة بشكل كبير والإهمال في عمليات التنظيف وتراكم القمامة وعدم التخلص منها يوميا تظهر الحشرات وتنتشر في كافه أرجاء المكان والطرق التقليدية لن تنهي المشكلة بل قد تؤدي لمشاكل اكبر نظرا لان المواد المستخدمة قد تسبب أضرار للإنسان لذا تدرك شركة النور الدولية خطورة الحشرات لما تسببه من أمراض وتكلف أفضل طاقم عمل لديها في القيام بالتخلص من الحشرات فهو خبير في أنواع الحشرات وطرق التخلص منها بشكل نهائي وتزوده الشركة بأفضل الأجهزة المتطورة وأجهزه الرش الصغيرة للوصول إلي أضيق أماكن تواجد الحشرات كما إنها تستخدم مبيدات حشرية مصرح بها من وزارة الصحة وليس لها أي أضرار جانبيه علي الصحة وأسعار الشركة تناسب جميع الفئات.
شركة مكافحة حشرات بمكة
شركة رش مبيدات بمكة

هناك العديد من الشركات التي تقدم خدمات ولا نعرف كفاءتها أو سنوات خبراتها فالعديد من الشركات المنتشرة حديثا تتعامل مع هواه ليس لديهم خبرة كافيه في مجال تقديم الخدمات كما أن المواد المستخدمة ليست معلومة المصدر فلا نعرف أثارها علي الصحة ولنتجنب التساؤلات فشركة النور الدولية لها تاريخها المعروف من سنوات طويلة بالأضافه إلي خبرتها وكفاءتها في مجال الخدمات فالشركة تحرص علي التعامل مع أفضل كوادر للعمل معاها بالأضافه إلي أنها تستخدم أفضل المواد المعروفة عالميا والمطابقة لمواصفات الصحة العالمية كما أنها تستخدم أفضل الوسائل التكنولوجية الحديثة لتقديم أفضل الخدمات وبأقل الأسعار لتصل خدماتها لجميع الفئات.

شركة أعمال السباكة بمكة
شركة أعمال الكهرباء بمكة
أفضل شركة مقاولات بمكة
شركة فني نجارين بمكة
فنى نجار بمكة
شركة تركيب سيراميك بمكة

الإهمال والتكاسل في تسليك المجاري وشفط البيارات وانتشار المياه يؤدي إلي مشاكل وأضرار خطيرة علي صحة الانسان منها انتشار الروائح الكريهة وبالتالي ظهور الحشرات والقوارض والتي تسبب أمراض خطيرة للإنسان وتحرص شركة النور الدولية علي سلامه وصحة عملائها الكرام فتسارع في إرسال طاقم عمالها المدرب علي تسليك البالوعات وشفط البيارات حتي أن تطلب منهم الأمر إلي النزول داخلها بزي خاص كما تزودهم الشركة بأحدث أجهزه الشفط والتسليك الحديثة والمتطورة بالأضافه إلي استخدامهم لمواد تنظيف وتطهير أمنه تماما علي الصحة وليس لها أي أثار جانبيه وتقدم الشركة أسعارا لا تقبل المنافسة لتصل خدماتها لكافه الفئات.
شركة تنظيف بيارات بمكة
شركة تسليك مجاري بمكة
شركة تنظيف خزانات بمكة
تنظيف بيارات بمكة
شركة عزل بمكة

شركة نقل عفش بمكة
نقل العفش بكافه أنواعه يحتاج إلي أشخاص علي درجه من الكفاءة حيث انه في كثير من الأحيان ومع التعامل مع الهواة يتم خدش الأثاث أو تكسيرة وهذا ما لا يحدث مع شركة النور الدولية فالشركة تتعامل مع مجموعه من العمال علي درجه عالية من الخبرة في نقل الأثاث وحمل كل قطعه بطريقه معينه وبعد تغليفه يتم وضعه بطريقه سليمة داخل سيارات مخصصه لنقل الأثاث نظيفة وجافه وجيدة التهوية حتي لا يصدر عنها رائحة كريهة كما أن السائق مدرب علي تفادي كافه العقبات التي قد تؤثر علي الأثاث والشركة تقدم أسعار لا تقبل المنافسة أو التحدي.
شركة نقل عفش بمكة
شركة نقل اثاث بمكة


Cleaning company in Medina
شركة تنظيف بالمدينة المنورة
Cleaning requires skill and effort so it may be neglected and lazy some to do the correct cleaning or security or leave the garbage accumulate for days, resulting in the worst smells and thus show the insects and exacerbate the problem so the company accelerates and send its team trained in different types of cleaning The company uses the latest technology in the field of cleaning In particular, steam machines to eliminate any bacteria or fungus and the company is keen on the health of its valued customers so use high quality cleaning and disinfection materials authorized by the Ministry of Health so it is completely safe for the health of the whole family and the company's prices do not accept Study is therefore suitable for all classes
https://www.cleanriyadh.com/cleaning-company-in-medina/


Furniture Transport Company in Yanbu
شركة نقل اثاث بينبع
Moving furniture and furniture needs to be a great experience in the way of packaging and carry and put it in a certain way to keep it from breaking or scratching and this is what the company is keen on
https://www.cleanriyadh.com/furniture-moving-company-yanbu/

Cleaning company in Yanbu
شركة تنظيف بينبع
Has recently spread from the claim of their experience in the field of services, especially cleaning, but simply amateur lack of experience and efficiency in addition to follow the traditional methods of using the materials of unknown source may be detrimental to human health and this is what the company is keen to put the health of its customers in their priorities
https://www.cleanriyadh.com/cleaning-company-yanbu/

Safrat Cleaning Company in Riyadh
شركة الصفرات للتنظيف بالرياض
Safraat Cleaning Company in Riyadh sends its staff as a trainer and cleaning expert. It is the first team in this field. The company is keen to undergo periodic training courses in the field of services and cleaning in particular.
https://www.cleanriyadh.com/شركة-الصفرات-للتنظيف-بالرياض/

Al - Safrat Company for Insect Control in Riyadh
شركة الصفرات لمكافحة الحشرات بالرياض
The company is equipped with the latest advanced devices in the field of cleaning as well as steam appliances to eliminate all types of bacteria and fungi as the company uses pesticides and disinfectants authorized by the Ministry of Health and the security of public health
https://www.cleanriyadh.com/شركة-الصفرات-لمكافحة-الحشرات-بالرياض/

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...