Tuesday, May 31

The Others Hiking: Air Terjun Sg. Gabai

Berkelah ke Air Terjun Sg Gabai

Kami berehat seketika dengan mereleasekan tension ke tempat perkelahan terkenal di Selangor, iaitu Air Terjun Sg. Gabai, Hulu Langat.
Lokasinya adalah sehala dengan laluan ke Sg. Congkak, satu destinasi menarik juga di selangor, cuma kelebihannya ialah air terjunnya.














Kami bertolak selepas subuh, kami mengikuti jalan lama ke hulu langat. Suasana ketika waktu subuh sangat indah ketika berada di situ.
Kami sampai ke simpang Sg Gabai pada pukul 7 pagi dan kami bersarapan di sebuah kedai nasi lemak dan roti canai di tepi jalan di situ.














Selesai bersarapan kami bergerak ke pintu masuk Sg Gabai. walaupun tersesat 2,3 kali tetapi kami berjaya juga sampai. Namun pintu hanya dibuka pada pukul 8.30 pagi. Jadi kami terpaksa menunggu seketika.

Program kami terencat seketika di pintu masuk ke Sg Gabai dek kerana kelakuan dan layanan penjaga / pekerja di situ sangat tidak mesra.
Kami hanya menanyakan waktu pintu dibuka tetapi dibalas dgn nada keras. Itu tidak mengapa lagi, sewaktu kami bergerak masuk, mereka mengenakan bayaran RM1 untuk setiap seorang.
Belum sempat kami menanyakan apa-apa kami telah ditempelak oleh Pakcik yg bekerja di situ.
Ikuti perbualan kami,

Pakcik: "Seorang RM1, ada bawa kamera tak? kalau ada satu kamera kena bayar RM5, kalau nak masuk, masuk kalau taknak pergi sg.congkak tak kena bayar apa-apa!" Dalam nada keras.

Kami: "Baiklah, tapi kenapa kena bayar RM5 untuk kamera?"

Pakcik: "memang undang-undang dia begitu, kalau taknak bayar, nanti sampai di atas kalau kami jumpa kami rampas. lepas itu kami hantar ke balai, nak ambil, ambil disitu!"

Kami: "Tapi takde tulis pun arahan itu, dulu kami pergi tak kena bayar pun.."

Pakcik: "Kamera mmg di caj rm5, kalau taknak bayar, pergi sg congkak percuma..nak masuk ke tak nak ni?"

kami: "kami tanya je sebab takde pun arahan yg kami nampak.."

Pakcik; "ini arahan JKKK, kalau tak percaya pergi periksa kat balai polis"

Kami pun bayar dan dengan perasaan tidak puas hati lalu kami pun jalan.

Kami tidak kisah dengan soal bayaran, tetapi berkecil hati dengan layanan pakcik tu, kenapa perlunya tengking-menengking? 
layanan yang langsung tak berbahasa, memalukan bangsa...
kami boleh argue kalau kami mahu tapi cuma kami malas kerana jika hendak caj sekalipun, 
letaklah papan tanda yg mempunyai arahan berikut. Kami pun manalah tahu yg kawasan tu sudah diselia oleh JKKK. Sudah pula begitu, kami mengomel bertanyakan tujuan bayaran itu, kami faham bayaran itu untuk kos penyelenggaraan kawasan rekreasi tersebut tetapi takkan nak buat papan tanda pun sampai guna beribu-ribu. Klise.

Sudah pula tu, kami pergi ke tandas untuk menukar pakaian. 
Hmm.. tak mahu cakaplah, kamu pergi sendiri dan tengok. Tak layak dipanggil tandas rasanya. 
Tapi itu sahajalah tandas yg ada dan yg elok sikit. Kalau tandas di atas pula lagilah, rumah hantu pun tak seram macam tu. Kasihan org perempuan, yg mana hendak mandi dan tukar baju ke sebelum balik mmg tak selesa, kerana pintu tandas tidak bertutup, jadi dari luar mmg boleh nampak mereka masuk ke dalam bilik-bilik kecil untuk mandi dan mereka juga terpaksa menggantung pakaian termasuk pakaian kecil di atas pintu sahaja.

Bagus kerja anda

Lihatlah sendiri kemudahannya yg 'sangat cantik'





















Baiklah, cukuplah dulu untuk kisah ngeri kami, kami sambung dengan kisah perkelahan kami.

Kami naik ke kawasan atas di tempat yg ada gelongsor batu dan menyiapkan kawasan rehat dan tempat masak. Seronok juga mandi-manda dan berkelah, makan burger, hot dog dan banyak lagi aktiviti kami buat.

Kami pulang sekitar tengahari dan kawasan tu makin ramai di kunjung org, mujurlah kami org pertama yang sampai.

Inilah sedikit sedutan gambar kami.



Dengan air yg dingin dan cuaca yg elok, mmg sgt sesuai untuk bermandi-manda dan menikmati suasana hijau yg menyenangkan. Tak ketinggalan mencuba gelongsor batu disitu tapi hati-hati anda mungkin boleh tercedara seperti bengkak di siku dan jika seronok menggunakannya, silalah beratur. Janganlah lepas anda, anda lagi, asyik anda sahaja, habis tu pengguna lain tengok sahaja ke?
Dan kalau bernasib baik, anda mungkin dapat berjumpa dengan kumpulan K-POP malaysia.












Dan jika ingin ke tandas, lebih mencabar. Anda akan terpaksa melalui jalan-jalan ini untuk ke tandas.


Dan inilah dia keindahan dan panorama dari Air terjun Sg. Gabai





dan ini pula adalah model-model sambilan yang kami jumpa di situ...



7 komen:

k-pop malaysia x ley blah..haha.

pak cik tu ada masalah rumah tangga kot..

kkdg tfikir juga, kemana caj RM1 disalurkan? adakah utk byr upah "pintu masuk"? sedangkan kemudahan yg sedia ada tidak di selenggarakan dengan baik??..

dan utk caj RM5 utk bawa masuk camera pula, saya cadangkan ambil shj sebarang gmbr disitu.. kemudian, post shj apa yg baik dan buruk keadaan di sana. biar pembaca menilai nya sendiri keadaan sebenar..

erkk..seteruk ini ker? baru jer plan nk poie.. tekala la jawabnye..wuwuwu

abk je gmbr pak cik yg poyo tu lps tu g kt balai cuba tye kt balai polis "de x cas RM5utk bwk kamera"....biar kasi terangkat sikit org tua tu..

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...